I Indien går det mindre än tre människor på varje gud, skrev Salman Rushdie i Satansverserna. Jag vågar inte gå i god för det exakta förhållandet, men nog förefaller det tänkbart… Myllret av gudar i hinduismens panteon tycks spegla myllret på gatorna i Indiens storstäder.
Annars är det väl bara inom hinduismen som man idag möter direkta anspråk på gudomlighet bland ”heliga män” – och ibland kvinnor.
Newarerna i Kathmandudalen är en minoritet med Tibeto-burmansk etnicitet. Deras kultur är utpräglat hinduiserad. (De har även importerat kastväsendet.) Utmärkande för dem är i övrigt deras hantverksskicklighet, och i de gamla städerna Patan och Bhaktapur (och även i Kathmandu) kan man se många prov på deras unika arkitektur i tegel med intrikata trädetaljer.
Kumarins palats på södra sidan av Durbar Square i Kathmandu är också ett bra exempel.
Newarerna har en unik idé som påminner lite om tibetanernas tanke om reinkarnerade lamor, med skillnaden att här är det gudinnan Kali (eller Taleju) som blir närvarande i små flickor. Dessa kumari förlorar däremot sin status som "gudinnor" när de får sin första menstruation, och ersätts då med nya flickor.
Som gudinnor har de ett späckat program som bl.a. består i tempelriter, att välsigna besökare och ta emot offergåvor. Men framför allt anses de besitta förmågan att bota sjuka. De måste ständigt vara beredda att rycka ut.
Man kan kanske tycka att det är svårt att se kopplingen mellan en liten flicka och den fruktansvärda Kali, med hennes blodiga offerkult, hennes halsband av dödskallar och avhuggna huvuden när hon dansar på Shivas bröst, men nu är det som det är i religionens värld. Man vet inte alltid varför det blir som det blir!
2 kommentarer:
Samma problem upptsår med kami i Japan, bäst att låta kami vara kami egentligen..inte ande eller gud..fast folk har så svårt att fatta då..
Buddhas gudomlighet,,ja den är ju där ibland. Fast ibland hävdar buddhister att Buddha aldrig kan jämföras med en gud..Buddha är Buddha och inget annat..
Guden är ju fortfarande begränsad till en tillvaro i reinkarnationens hjul..
Det är ju just det som är problemet: man måste å ena sidan kunna ha kategorier av idéer och företeelser, men å andra sidan blir det knepigt med begreppen.
En "gud" inom buddhismen är som du helt korrekt påpekar snarast en lägre stående varelse - även om han en tid residerar och har det gott i en himmel innan han så småningom återföds som människa och eventuellt kan sluta som en buddha.
Men om man menar en gud i västerländsk tradition, då kan man inte undgå att hänföra buddhan till den kategorin. (Liksom f.ö. alla bodhisattvor.)
Och var hamnar de kristna helgonen egentligen? När man ber till dem och menar att de kan ingripa i våra liv, har de ju passerat en gräns där de kan klassificeras åtminstone som "halvgudar" i religionsvetenskaplig mening.
Just nu är Dalai laman f.ö. här i London, och jag är en länk mitt i kedjan av 2 000 personer som ska vidarebefordra hans "handshake for peace" ca 5 km till den kinesiska ambassaden.
Skicka en kommentar