torsdag 19 juli 2007

Jag älskar bambu!


Från när jag var riktigt liten minns jag att morfar hade ett mycket långt metspö av bambu. Det torde ha varit ca 4 meter långt, och det imponerade mycket på mig, eftersom det var så lätt.
Min egen relation till bambun började något senare och lite osäkert med mina skidstavar, som liten pojke i Lappland. Jag blev aldrig någon skidåkare, och jag hade ett mycket kluvet förhållande till mina skidor. Mina skidor var terrängskidor och föga lämpade för den sorts skidåkning jag och mina jämnåriga med ytterst varierande framgång ägnade oss åt – utförs- åkning i olika former. Att jag aldrig skadade mig framstår så här i efterhand som obegripligt! (Kanske finns det skyddsänglar, trots allt?)
En gång lyckades jag i alla fall knäcka en skidstav, och det ledde till en intressant dissektion av bambukäppen: jag noterade givetvis genast att trots att den var knäckt och fullständigt oduglig för sitt ändamål och att det brutna stället förvandlats till ett snärje, var det omöjligt att bryta av käppen. Efter lite experimenterande fann jag att det också var omöjligt att såga av den och få en snygg snittyta – sågtänderna rev upp ändan till flisor. Med bågfilen gick det. Men bästa sättet var att skära en skåra runt käppen och bryta av den! Då gick den av med ett snäpp, och snittet blev perfekt!

Någon gång i de tidiga tonåren när jag började intressera mig för Kina, Japan och Sydostasien, upptäckte jag också hur elegant bambun porträtterades inom kinesiskt måleri. Några snabba, mycket eleganta penseldrag, och se! – där stod den graciösa växten! Då visste jag ändå inte att vissa arter också ser ut som om konstnären varit på dem med penseln!

Omkring 1970 när jag bodde i Göteborg vet jag att jag köpte en bricka av pressad bambu, på viken man målat den vackra Ma Gu när hon skapade en fruktträdgård av havet. (På den tiden var givetvis den lilla etiketten som sa ”Made in Taiwan” överflödig!)

Ma Gu levde på 100-talet i Kina, och sägs ha varit otroligt vacker. Hon är en av de många odödliga inom daoismen, som är generös med att utöka sitt panteon med historiska personer.
Det var nog ungefär den erfarenhet jag hade av bambu innan jag kom till Sydostasien 1973.
Bambu finns i otaliga arter som varierar i utseende och storlek: dvärgvarianter blir bara 10-15 centimeter, medan de längsta kan bli upp till 40 meter och växa 30 centimeter om dagen!
I Indonesien säger man att bambun har en användning för var och en av årets dagar, och jag kan inte tänka mig att det finns någon växt som har till närmelsevis så många användningsområden. Här följer några exempel:

Man kan bygga hus av bambu – stomme, väggar, golv, tak, dörrar, och använda bambu till vattenledning.

Man kan tillverka sina möbler och husgeråd av bambu.

Du kan med fördel bygga dig en flotte av bambu för dina fisketurer och använda bambu till ett metspö, fiskfällor, samt en behållare för hemtransport av fisken.
Väl hemkommen från fisketuren rekommenderar jag en fisksoppa med bambuskott och ostronskivling!

Du kan också tillverka en rad olika musikinstrument av bambu – flöjter, khène…
Tyvärr är det vanligt att man ersätten khène med en synth numera i populärmusiken.

I Las Pinas, Manila, finns en kyrkorgel av bambu. Den byggdes av en spansk munk 1816, och fungerar än idag. Den sägs ha en unik, mjuk ton. Jag har inte hört den själv, men jag kan gott föreställa mig hur den låter - jag vet ju hur bambu låter!

Man kan tillverka sina jaktvapen av bambu – blåsrör, t.ex.
Defensiva vapen som spetsade bambustickor i s.k. ”tigerfällor” har jag egen erfarenhet av. (Här var skyddsänglarna framme igen!)
Bambu har använts som skrivmateriel, och de äldsta källorna i Kinas historia Bambuannalerna, skrevs på bambupinnar. De är från Choudynastin, 770-225 f Kr. (Bilden är dock inte av något urgammalt dokument!)

Dina kalligrafipenslar har givetvis skaft av bambu, och numera skriver och målar du givetvis på kvalitetspapper som också är tillverkat av bambu!
Detta är givetvis bara några exempel...
Till sist kommer här bilden på spången över bäcken!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, vad intressant du skriver om bambu! Min granne har en liten skog i sin trädgård med bambu och i backen ovanför hans hus växer det bambu. Det verkar som om bambu sprider sig mycket fort och många tycker inte om det, tyvärr. Men de vet väl inte hur mycket användning man kan ha av detta fina träd. I alla fall är småfåglarna glada åt att ha någonstans att hålla till för det verkar som om kråkorna, som försöker ta över inte trivs att sitta i bambuskogen. Dom håller mest till i de höga furorna, dår dom sitter och kraxar. Jag bor på en husbåt i Seattle. Innan jag kom hit hade jag inte sett bambu utom i mina skidstavar.

I hope you don't mind my silly comments,

Regards,
Pernille

Carl Jacobson sa...

Husbåt och Seattle är nog inte något jag spontant skulle ha förknippat med varandra, men jag har ju aldrig varit i Seattle...
Annars låter "husbåt" som något "mysigt" i mina öron allt sedan jag var ung valp och besökte Amsterdam.
Fast mina drömmar handlar numera mest om ett hus av bambu!

Anonym sa...

undrar om du försökt måla en bambukäpp och vilken sorts färg du i så fall använt. Jag tänker göra en hatthylla av bambu och rep och skulle vilja måla den svart.
Tack för intressant läsning och fina bilder.
Carina

Carl Jacobson sa...

Nej, jag har aldrig försökt måla bambu själv - jag tycker alldeles för mycket om den som den är! Men jag har sett målad bambu - mest på Sri Lanka.
Bambu är ett oerhört tätt (hårt) material, och att måla den medför som jag förstått det vissa problem, eftersom färgen inte alls absorberas av materialet, utan ligger utanpå. Det medför alltså en risk för flagor. Om jag skulle måla bambu, så skulle jag först rugga ytan lite med ett riktigt fint sandpapper ("000" - i längdriktningen!) och ge det en första strykning med en uttunnad lackfärg, före den egentliga målningen.
Lycka till!

Anonym sa...

Intressant läsning om den fantastiska växten. Jag undrar om du vet någon som importerar bambu till Sverige för konstruktionsändamål? Det verkar vara knepigt att få tag i här. Det händer att trädgårds- och
möbelhandeln tar in enstaka partier, men det är ganska dåliga sorteringar.

Carl Jacobson sa...

Dessvärre kan jag inte ge dig något tips, men jag skulle tro att det är klent med sorteringen i Sverige.

Själv skulle jag kolla med golvimportörer - de som säljer parkettgolv av bambu har säkert kontakter i Kina...

Annars kan man ju importera själv, men det beror väl på hur mycket man behöver.