måndag 13 augusti 2007

Om avsaknaden av myggor i Dantes helvete


Plötsligt skrivs det en massa om mygg – både på nätet och i pressen, och den där lilla rackaren som behandlas i dagens SvD är ju ett riktigt plågoris!

När jag som tonåring först – något ambitiöst! – gav mig på att läsa Dante, kunde jag inte begripa varför han behövde konstruera så invecklade helveteskretsar. Jag tyckte att det borde räcka med en norrländsk myr full med svärmar av mygg och knott!

Då var jag ännu lyckligt omedveten om de plågor som dessa små varelser kan ge en människa som betalning för ett mål mat! Jag hade hört talas om malaria, men denguefeber var okänt i min barndomsvärld.

Numera vet jag ju att jag som haft två varianter av dengue, fortfarande har chansen att få uppleva två till i detta liv! Och den där lilla otrevliga myggan som är en av dem som sprider den, har oförskämdheten att tvärt emot myggors normala beteende, operera i solsken på dagtid…

Hur försvarar man sig mot en sådan?

”Breakbone fever” brukade det kallas, och det är en mycket träffande beskrivning! Man ligger och yrar och ”ser saker” och försöker hitta en sida att ligga på – en sida som inte gör ont!

Och det finns ingen sådan sida!


2 kommentarer:

Berander sa...

HEJ!!! Vad roligt att jag hittade dig, jag pluggar till läkare (Termin 4, Sahlgrenska) och har fått på min lott att skriva om Denguefeber och har undrat över varför det heter breakbone fever? Det står visserligen i litteraturen att det gör ont som om man brutit ben men det är lite svårt att ta till sig sådant, men du kan alltså bekräfta det? Och eftersom du haft Dengue 2 ggr, har du då haft blödande Dengue oxå?

Mycket tacksam för svar // Johan Berander (guslundbjo@student.gu.se)

Carl Jacobson sa...

Nej, jag tycker inte att benbrott är en bra jämförelse - snarare är det som om man körts genom en stenkross! Man har ont, och ligger och yrar och ser saker; man ligger och vrider sig och försöker hitta en ställning som inte gör ont, men det finns ingen sådan!
Blödande dengue är nog dessbättre rätt sällsynt, och det har jag inte haft. Precis hur många varianter av dengue det finns i olika delar av världen är väl något oklart. Den vanligaste uppgiften är att det finns fyra.
Min första omgång fick jag i Viangchan, Lao 1999, och den andra på Sri Lanka följande år.