fredag 10 augusti 2007

Dharmachakra & Happy Birthday!


History will be kind to me, for I intend to write it.

- ------------------------------------- Winston Churchill


Vem var Indiens befriare? frågar man – och genast får man svaret:

- Mahatma Gandhi!

Men det är givetvis fel!

Jag minns den där dagen i januari 1975 när jag landade i Delhi. Jag var – som alltid! – på väg till mitt Indokina – det var tredje resan – och min Aeroflot-biljett medgav att jag klev av planet i Delhi och s.a.s. klev tillbaka ombord en vecka senare, utan att det kostade mig något extra.

Det blev mitt enda besök i Indien – varför vet jag inte riktigt!

Givetvis finns det alldeles för många destinationer i denna värld att välja på, och Indien – även om det har en mycket lång lista med attraktioner – klarar väl inte riktigt konkurrensen. Det som man har i rik historia och konst väger väl inte riktigt upp bristerna på andra områden!

Jag stannade en vecka och såg det som man måste se… Jaipur och Agra… och anlände i Bangkok – smittad med dysenteri!

Den där januariveckan i Indien var rätt surrealistisk för mig: när jag landade i Delhi låg det 10 cm snö på gatorna, och när jag letade mig fram till Gandhimonumentet var det avspärrat. Det var Gandhis dödsdag, och den där hemska tanten som styrde landet och bar hans namn (utan att vara besläktad med honom) skulle hålla någon ceremoni... (Det var enda gången jag såg henne!)


Gandhi var personligen med och utformade Indiens flagga. Till det ursprungliga förslaget med det orangeröda för hinduismen och det gröna för islam, lade han till det vita mittfältet för "de övriga" och som bakgrund till dharmachakra - hjulet, som samtidigt fick bli en symbol för det småskaligt industriella Indien som han fantiserade om - spinnrocken - hemindustrin!

Idag, på Indiens sextioårsdag av befrielsen från det brittiska styret, läser jag Patwant Singh i The Independent:

"Our dreams were of a proud, free, republican India with a democracy, and the ghosts and demons left behind. But, 60 years on, the demons have taken the place of our dreams – religious bigotry, corruption, increasing polarization in society. We say we are going to be a global power: it is now 6.20pm, and the electricity went off in the whole of Delhi at 4.10pm. We talk about a trip to the moon together with the Americans, but a poor man cannot even afford to take a bicycle rickshaw to the hospital.

My new book, just published, is called The Second Partition, which is the polarisation between the 200 million with money and the 800 million below that. And the people at the bottom don’t have a thing. That is the Second Partition. The Maoist-inspired Naxalite began as a movement of protest 40 years ago in West Bengal, but it has resurfaced and is now present in 14 out of 28 Indian states – desperation is driving people to violence, even in states that were highly prosperous, like Punjab, where more and more desperate farmers are committing suicide. Out of 12.5 million people in Delhi, five million are homeless: this is the reality on the ground."

Vem var Indiens befriare – om man tar bort skönskriften?

Inte var det den där lille gubben med de runda glasögonen – han som alla numera vill ha som hjälte! Nej, om någon ska föräras titeln ”Indiens befriare”, så måste det vara Adolf Hitler!

Det var givetvis inte hans avsikt eller hans plan - han beundrade ju det brittiska imperiet, och tog inte emot delegationerna från det indiska kongresspartiet - men i den slutgiltiga analysen, var Indiens frigörelse den oavsiktliga effekten av hans beslut!

Här kommer en bild på herr Hitler – som soldat i Första Världskriget!

Valrossmustaschen fick han senare order om att klippa, eftersom den medförde att gas läckte in under gasmasken, och resultatet blev den där välkända fyrkanten…

De ”snälla” britterna experimenterade ju med kemisk krigföring vid den här tiden.

Nej, historien är inte alls så där enkel som man ibland försöker göra den!

_______________________________________

Inga kommentarer: