lördag 11 augusti 2007

När språken snurrar i huvudet


När man traskar omkring i världen och plockar upp fragment av olika språk, så händer det ibland att det blir helt snurrigt - och ibland riktigt roligt! Den här rubriken i dagens tidning tog det mig ett ögonblick att förstå - eftersom det blev kortslutning i huvudet...

Kardinal Lustiger, den tidigare ärkebiskopen av Paris, som insisterade på att bli kallad "jude" är död och begraven, och det spelar ingen roll att hans namn på tyska och svenska har just lustiga konnotationer! Han var en stor man, och då (på åttiotalet) spekulerades det en del om att han möjligen kunde sluta som påve. Men han var ju fel generation - numera har vi ju bara en påve åt gången!

Men, kunde man tänka sig en påve som kallar sig "jude"?

Absolut!

Det är högre i tak vid St Peter än man vanligen antar i Sverige!

Här finns en länk till Jerusalem Post,
och en till New York Times

______________________________________

2 kommentarer:

Pernille sa...

Nu undrar jag varför den judiska familjen Lustiger valde det namnet? Ja lustigt är det.

Det var intressant att läsa hela artikeln i Jerusalem Post. Tack för den länken!

En påve kunde väl kalla sig jude! Jesus var ju jude!

Det stod ju också i artikeln om jag minns rätt, att Kardinal Lustiger menade att apostlarna kallade sig judar.

Carl Jacobson sa...

Det är klart att Jesus var jude - något annat kunde knappast ha föresvävat honom, och att apostlarna såg sig som judar är ju helt klart - Paulus kallde sig "jude och farisé" - det senare har ju fått en mindre attraktiv klang, men det visar ju att det fanns många sekter och grupperingar, och att de som sedan skulle komma att kallas "kristna" var en av dem.

Problemet fanns dock där redan från början - Jesus kallades "hädare" och dömdes som bekant till döden för detta brott... Paulus å andra sidan deltog i steningen av Stefanos, den förste kristna martyren. (Sen vet vi ju hur det gick, när han mötte Jesus!)

Jag ser alltså inga problem med att en kristen också anser sig vara jude - det är en fråga om tolkningen av det judiska arvet.

Problemet finns s.a.s. på andra kanten – och det fanns där redan från början! Och om man läser kommentarerna till den där artikeln i Jerusalem Post, så framgår det ju tydligt att detta problem fortfarande är aktuellt bland vissa grupper av judar – att de ser en kristen jude som avfälling – men det är ett judiskt problem!