tisdag 13 januari 2009

En liten fundering

(och en handfull bilder)

Efter några dagar av demonstrationer mot Israels bombningar av Gaza, kom Israels vänner fram i förrgår, och demonstrerade för Israel.

Och så dök de upp igen - de ortodoxa judarna - de där männen med hattarna och de stora skäggen!

Och jag undrar, finns det några ensammare människor i vår värld idag? Dessa ortodoxa judar, som envisas i sina protester mot staten Israel, som de ser som hädelse!


På senare år har jag samlat på mig ett antal bilder från sådana här demonstrationer. Här nedan från Haag för fem år sedan:

Och till sist en bild från Washington, klippt ur Bangkok Post 2002:


2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Tittar man på vad de skriver på plakaten verkar det väl till stora delar vara snarare "main stream" än "ensamt" tycker jag. Messias' återkomst och dess betydelse för en judisk stat får betraktas som specifikt, men i övrigt ser åsikterna normala ut. (Sedan har de religiösa idéer som jag kanske inte delar, men det är en annan sak.)

Men en annan fråga: är man ortodox för att man klär sig i galiziska 1600-talskläder, för det är väl vad de här killarna gör? Är inte samaritanerna (eller kallas de samarier numera?) betydligt mer ortodoxa, om man nu med det ordet menar att man ligger närmare sin tros källor?

Carl Jacobson sa...

Att vara jude och ta avstånd ifrån Israel som statsbildning - nej, jag tror att det är mycket ensamt! Och det är just helheten som gör det ensamt. Visst finns det grupper som har åsikter som liknar dem på plakaten, men de är ju vanligen inte judar...

Kläderna och frisyrerna markerar givetvis ytterligare dessa människors särart och utanförskap.

"Samarier" finns väl knappast som begrepp numera, vad jag vet, men dessa ortodoxa judar finns både bland dem som levde i Palestina före 1948 och i diasporan.