onsdag 20 juni 2007

Resans början


Det insiktsfulla citatet ovan är, som väl de flesta genast inser, från inledningen till Heart of Darkness. Jag tyckte att det var lämpligt att fundera över det lite, när jag nu bestämt mig för att blogga lite på svenska. Dels därför att den lilla boken varit min följeslagare genom livet – jag har haft den i otaliga exemplar som jag förlorat på olika sätt under resans gång! – och jag hade den också med mig i bagaget när jag lämnade Sverige för Sydostasien för första gången 1973.

Vad jag menar är, kort sagt, att även när man skriver om något sådant som litteratur eller arkitektur, så kan man inte undvika att åtminstone indirekt skriva om sig själv. Skriver man om politik, filosofi, eller resor och egna upplevelser, är det helt omöjligt.

Bilden ovan är den första jag tog när jag gav mig ut på min allra första långa resa.

Det är en vintermorgon över Östersjön, och det gamla Metropolitanplanet har just lyft från Visby. Nere på marken var det mörkt, kallt, och regnigt, men när vi tagit oss genom molntäcket, möttes vi av denna strålande soluppgång!

Planets destination var Bromma, och mina medresenärer var väl mest pendlare på väg till Stockholm. Men för mig var det den första delsträckan på väg till Sydostasien, och jag tyckte väl på något vis, där jag satt bland de sömniga pendlarna, att jag satt och höll på en stor hemlighet…

För mig var detta början till det stora äventyret – inte bussen till jobbet!

Jag var 23 år gammal, och jag hade aldrig ens träffat någon som varit i den del av världen jag nu var på väg till!

Den något bleknade bilden har överlevt i min mammas fotoalbum. Jag hoppas att den kan förmedla något av den frihetskänsla jag upplevde denna vintermorgon!

_____________________________________


Inga kommentarer: