tisdag 3 februari 2009

Skottarna skrattar åt England

En miljonstad som blir lamslagen av 15 cm snö - det tycker skottarna är omåttligt lustigt, och som skandinav så skrattar jag med, även om jag kanske är mer förundrad!

Igår lämnade Londons 8 000 bussar aldrig terminalerna, tågtrafiken var lamslagen, och flera av flygplatserna stängda.

Det var tyst! Inte ens de annars ständigt ylande polissirenerna hördes, och det fick mig att undra över vilka psykologiska mekanismer som snöfallet utlöst. Slutar folk att begå brott när det snöar?

Ingen post delades ut; skolorna var stängda, och någon tittare meddelade BBC att i norra Canada stängs skolorna när temperaturen faller under - 45C.

Om jag minns rätt, så var det - 30 som gällde när jag var barn, och det inträffade ju inte så ofta.

Igår var det mellan noll och minus ett -"arktiska temperaturer", om man ska tro BBC - och jag funnderade en del över fotografering... men eftersom att klafsa i snön till fots var enda alternativet, så blev det bara några bilder från min gata.

Snöröjning är uppenbarligen ett okänt begrepp i London!

Och här bor jag!
______________________________________________



Fler bilder på svd.se

7 kommentarer:

Anonym sa...

Och mina barn ar strandsatta pa H. pa vagen fran New York till Stockholmfick sova pa golvet for det fanns inte nagra hotell att boka eller hitta i London for de nagra tusen
jag undrar verkligen vad sa lite sno kan astakomma!
halsningar fran vackra Polen, Sopot
Sara

Björn Nilsson sa...

Jaså, skrottarna skattar åt England - ja, jag har väl ett vagt intryck av att många skottar inte gillar grannarna.

Minns en intervju med någon glesbygdsbo i nordöstra Finland för en del år sedan, när temperaturen rasat till minus fyrtio och därunder i trakten av Salla. Efter att ha funderat en minut på frågan hur det var med sådan kyla svarade personen: "Ja, man går väl inte så gärna ut." Fyndigt och slagfärdigt!

Carl Jacobson sa...

Heathrow ska man ju helst undvika också under normala förhållanden - liksom British Airways, som har värsta statistiken för borttappat bagage.

Själv har jag bara varit transitpassagerare där en enda gång, och det var under mitt livs längsta flygresa i januari 2001: Jag kom från Auckland, New Zealand via Los Angeles, och var på väg till Stockholm. Den gången var det dimma...

Nej, om man inte gillar att kvarta på golvet i transithallar finns bara ett råd: undvik Heathrow som pesten!

BBC fortsätter att beskriva vädret som "arktiska förhållanden". Det får mig att undra hur mycket de egentligen vet om världen!

Anonym sa...

Har inte din bostad med omgivning rent av fått en förskönande lyftning genom den vita snön? Åtminstone gatufronten på den första bilden kan man ju nästan ta för Kensington eller någonting motsvarande.
Roligt med den där beteckningen "arktiskt"! Mer än man ibland vill tro tycks vara relativt här i tillvaron.

Carl Jacobson sa...

Jo, visst är det vackert med snö! det tycker folk här också, även om fokus just nu på tredje dagen är på bristanbde framkomlighet.

Man tycker kanske att ansvariga myndigheter borde ha lite framförhållning, och brist på vägsalt när varken ambulanser eller polisbilar har vinterdäck är ju inte någon småsak!

Nu får man ta till helikoptrar i stället, och det är ju inte heller idealiskt när det snöar!

Björn Nilsson sa...

Om det är bristande framkomlighet ser jag en tillfällig men ändå arbetsmarknad: skottarna skottar åt England!

Carl Jacobson sa...

Precis! Det behövs verkligen. Frågan är bara hur de ska ta sig hit...