tag:blogger.com,1999:blog-7475708454470758066.post1814255978653384735..comments2023-06-29T15:21:06.113+01:00Comments on Flaskpost: Hjältar, helgon, martyrer - IICarl Jacobsonhttp://www.blogger.com/profile/12685390574267906048noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7475708454470758066.post-38193426697327715492009-02-11T10:52:00.000+00:002009-02-11T10:52:00.000+00:00Om religionerna vore enkla, logiska systembyggen, ...Om religionerna vore enkla, logiska systembyggen, så skulle de snabbt bli irrelevanta. Det är just i mångfalden av idéer, i motsägelser och överlappningar som deras betydelse ligger.<BR/><BR/>Den där protestantiska idén om en Gud som är helig, och en mänsklighet som är fördärvad tycker jag faktiskt inte är särskilt fruktbar. <BR/><BR/>Att snarare se "heligheten" som en fallande skala från Gud till människa med Kristus som länk (både Gud och människa) tycker jag faktiskt är en rimligare tanke.<BR/><BR/>Monoteismen var f.ö. inte alls den ursprungliga idén inom judendomen. Man erkände existensen av andra gudar, men band sig med ett kontrakt till EN Gud. ("Jag ska vara er Gud, och ni ska vara mitt folk.")<BR/><BR/>Det här är ett tema som är alldeles för stort för en blogg, men jag återkommer!Carl Jacobsonhttps://www.blogger.com/profile/12685390574267906048noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7475708454470758066.post-13283336365390639142009-02-10T20:38:00.000+00:002009-02-10T20:38:00.000+00:00Helgonskap verkar vara ett fenomen beroende av pol...Helgonskap verkar vara ett fenomen beroende av politiska konjunkturer. I Norden fick ju Sverige, Norge och Danmark helgonkungar vid ungefär samma period (Erik, Olaf och Knud) som antogs vara undergörande efter att de vederbörligen hade slagits ihjäl.<BR/><BR/>För mig låter ordet "helgon" som ett begrepp som kräver att någon sorts övernaturlig aktivitet verkar vara synlig: att bota sjuka med handpåläggning, sväva omkring i luften eller liknande. "Martyr" kan man bli utan övernaturlighet, men någon religiös synvinkel finns där. Dödade små barn i Gaza kallades "martyrer" nyligen. "Hjälten" behöver inte vara det minsta religiös. <BR/><BR/>Om man har en hinduisk inställning kanske det här är mindre problematiskt? Jag menar att det kan finnas ett antal olika tolkningar som kan samexistera och tolerera varandra, i stället för att bli orsak till teologiska råkurr? De kan ändå rymmas inom samma breda trosuppfattning. <BR/><BR/>Och så tycker jag fortfarande att helgon, profeter och andra mellanhänder är ett tvivelaktigt inslag i religioner som förutsätter strikt monoteism och allsmäktighet. Det är klart att de tankar bland folket som skapar helgon, marabouter och annat gör att religionen utvecklas och förändras, och ibland kritisk betraktar sig själv, men då har man ju sabbat det där med allsmäktigheten ... tycker jag.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.com